MIGRATIA ROMANEASCA, UN STRIGAT PENTRU REFORMAREA TARII

 

Romania trece astazi prin schimbari majore. Una dintre ele, cu repercusiuni nebanuite, atat pozitive, dar mai ales negative, este legata de migratia romanilor peste hotare. Cand si cum s-a produs depopularea atat de masiva a Romaniei? Cat ne ajuta banii trimisi de ai nostri care muncesc in strainatate? Unde ne aflam ca numar de migrati intre tarile europene? Putem stopa acest fenomen prin care forta de munca activa a Romaniei se diminueaza ingrijorator?Care ar trebui sa fie politicile pe migratie ale statului roman la ora acutuala? La toate aceste intrebari ne-a raspuns sociologul Dumitru SANDU, Profesor si Doctor al Facultatea de Sociologie din cadrul Universitatea Bucuresti.

 

Presa centrala:Reporter Augustin PAUNOIU

Domnule profesor, ce reprezinta fenomenul migratie actuale a romanilor in Europa si in lumea intraga?

Acest fenomen poate fi socotit a treia mare schimbare de dupa 1990 din societatea romaneasca, primul fiind legata de economie, adica trecerea de la centralism la economie de piata, iar a doua , de la totalitarism la democratie. A treia se manifesta prin schimbare majore, cea despre care vorbim, este plecarea milioane de romani in afara tarii, migrarea peste granite. Daca ne uitam la amploarea acestei miscari, la radacinile si consecintele pe care le are, constatam ca plecarile simple in strainatate, nedirijate de nimeni, au fost si sunt o modalitate de a compensa ceea ce romanii nu au gasit in celelalte doua schimbari. Economia romaneasca de piata nu a facut ce trebuia, adica nu a oferit de loc locuri de munca bine platite.

 

In ceea ce priveste democartia, ea esre una ezitanta si astazi.Acestea sunt cauzele dorecte ale migatiei. O alta conditionare importanta este ca ne-am aflat imediat dupa 1990 in situatia omului care se vede liber dupa ce era inchisare. Pentru anii 1997-1990 au fost pentru Romania ani grei de criza economia. Au fost perioade de boom, una naturala, iar alta ,,artificiala,, , 2007-2008, fiind Prima s-a datorat ruperii barajului de spatiul Schengen .

 

Romania a putut avea nevoie sa stea la consulat la coada. Nevoie de a pleca era foarte mare. Obstacolele in calea migratiei sunt de doua categorii:soft, si hard. Intre cele doua categorii: avem soft pentru politicile pe migratiei dintre clubul Uniunii Europene si cele din afara statelor membre. Spania avea o politica de intoarecere in tara de origine a migrantilor. Si i-am intrebat pe ai nostri daca ar reveni acasa . Peste 70 la suta au spus da. Era imbucurator. I-ma intrebat in ce conditii ar veni acasa. Cu ce probabilitate, in cat timp ar dori sa plece si in ce conditii. Brusc, procentajul de la 70 la suta a coborat la sub 25 la suta, . Oamenii au spus clar: ,,Ne-am intoarece daca am castiga, nu ca aici, dar 1.500 de euro barbatii, iar femeile, nu 1.000 , ci 800 de euro ,,. Dar cine poate da in Romania astazi unei ingrijitoare 800 de euro  pe luna? Sau mai cereau ei si altceva. Sa poata deschide o firma pe PFA in trei zile, dara briocartii si birocratie. Fara spaga nu se poate guverna de loc.

 

Dupa 2002 se preaca cele mai multe milioane de romani cu drept de vot, pe care avem si acum in grafic cu peste in buna masura. Italia sunt 2 milioane de romani, Spania circa 3 milioane de romani plus copii, si o data cu aderarea Romaniei in Uniunea Europeana in 2007, plecarea creste masiv de toate profesiile sociale, dar anii de criza 2010-2012 este o noua etapa a plecarilor de milioane de romani dupa locuri de munca in bine platite, dupa 27 de ani de regim politic al tuturor partidelor parlamentare.

 

ZiarulViitor.ro

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Sunt milioane de probleme economice si sociale , pentru combaterea saraciei lucie, saraciei curata-marginalizare este rezultatul excluziunii sociale ce sunt promovate la periferia Societatii civile. Justitaia sa fie buna trebuie sa fie corecta. Politicii publice durabile si structurale ,pentru modernizarea cailor ferate, ar trebuie sa fie unele dintre obiectivele tuturor guvernelor politice. Nu sunt de loc reforme pentru ocupare :crearea de locuri de munca, flexibilizarea pietei muncii, facilitati si scutieri fiscale acolo unde este cazul pentru angajatori. Democratia are nevoie insa de mecanisme speciale prin care sa se poata „certifica” legitimitatea. Statul de drept nu poate sa fie fara respectarea drepturile omului si cele globale. Incalcarea drepturilor la locuire in institutii fundamentale, pentru grupuri marginalizate nu ofera justitiei sociala. Drepturile omului sunt inalienabile, adica nu pot fi instrainate .Nicio persoana fizica si juridica nu poate incalca drepturile omului deoarece sunt expresia obligatiile fundamentale prevazute in drepturile sale sunt legitime de nicio persoana nu are dreptul sa priveze pe cineva de drepturi. Din partea drepturilor omului pretinde ca nicio persoana sa nu fie mai presus de lege. Comunitatea drepturile omului prevede pacea, securitate sociala, promovarea si modernizarea sistemului de valori si democratie. Protectia si dezvoltarea economica si sociala formulate de libertatea presei de orice entitate sociala. Sistemul juridic din Romania are nevoie sa fie un regim al valorilor si legile sunt respectate in raport cu toti cetatenii. Sunt multe de facut si nu se face nimic!