5 din 3 tineri ?nu au de loc studii universitare in anul 2017, este o problema grava si impotriva Romaniei tot mai mult.

 

Președintele Klaus Iohannis a vorbit despre cea mai gravă a mediului universitar, la deschiderea anului universitar. Președintele susține că universitățile nu pot juca un rol activ în societate atâta timp cât încearcă să acopere scandalurile de plagiat.

”Așa cum se știe, universitățile nu pregătesc doar buni profesioniști – fie ei angajați sau antreprenori. Ele au rolul de a forma buni cetățeni și de a contribui la dezvoltarea statului de drept pe baze sustenabile.

De foarte multe ori auzim sintagma «vrem o țară ca afară». Se poate! Dar, pentru a avea «o țară ca afară» avem nevoie în primul rând de universități ca afară. Universități care promovează adevărul, gândirea critică și moralitatea în toate activitățile lor.

De exemplu, mi-ar plăcea dacă universitățile ar ajuta la demontarea diverselor mituri nefondate pe care încă le regăsim în spațiul public.

Unul dintre ele, pentru a mă referi chiar la învățământul superior, este mitul fals conform căruia prea mulți tineri merg la facultate. România este, de fapt, și regretabil, pe ultimul loc din Uniunea Europeană din punctul de vedere al tinerilor de 30-34 de ani care au terminat studii superioare, iar acest lucru afectează competitivitatea țării noastre și, implicit, bunăstarea noastră, a tuturor.

Nu înseamnă însă că trebuie să încurajăm existența unor universități cu grave probleme de management educațional doar de dragul statisticii. De asemenea, nu trebuie să neglijăm dezvoltarea unor rute profesionale, pe model dual, care să reprezinte o alternativă reală și cu recunoaștere socială și materială.

Avem nevoie de înalți specialiști, dar și de meseriași bine calificați. Sunt lucruri care ar fi bine să se dezbată mai des în spațiul public și poate chiar și în Parlament.

Pentru a putea lupta împotriva ignoranței, pentru a putea deveni un reper moral și o ancoră a statului de drept, universitățile românești trebuie să aibă o reputație solidă, bazată pe un nivel ridicat de credibilitate.

Ani de-a rândul, această credibilitate a fost zguduită de o serie de scandaluri de plagiat. Din nefericire, chiar și astăzi găsim scuze pentru a nu avea o bază de date publică a lucrărilor de doctorat. De asemenea, nu avem o soluție permanentă pentru acreditarea școlilor doctorale.

Toate aceste probleme pot afecta credibilitatea diplomelor absolvenților noștri pe plan internațional, punându-i în dezavantaj chiar pe tinerii care au depus eforturi considerabile pentru a-și finaliza studiile cu succes.

Nu este de acceptat să ne batem joc de eforturile lor, din dorința de a proteja reputația personală a unui număr de indivizi care și-au dorit o carieră sau un titlu academic pentru care nu au fost realmente pregătiți.

Nu este drept ca un brevet românesc să nu fie pus pe picior de egalitate cu unul din Europa de Vest.

Din fericire, există deja eforturi vizibile ale universităților pentru a elimina problemele de verticalitate existente în mediul academic, de la utilizarea softurilor anti-plagiat, la inițiative locale de publicare a tezelor la nivel de instituție.

Pe toți aceia care fac asemenea demersuri îi susțin și îi încurajez să meargă mai departe pentru însănătoșirea vieții academice.

Pe măsură ce țara noastră se dezvoltă, o parte din activitatea academică poate fi sprijinită prin încurajarea și atragerea tinerilor talentați către universitățile românești.

Mă refer în primul rând la absolvenții de top ai liceelor noastre, dar și la tinerii din alte țări atrași de specializările oferite în România.

Este nevoie de eforturi susținute pentru a face din învățământul superior românesc un mediu cu adevărat atractiv. Asta înseamnă simplificarea procedurilor birocratice și a proceselor administrative, dar și dezvoltarea unui mediu prietenos și tolerant care să-i încurajeze pe studenții străini să aleagă țara noastră.

Mă bucur să constat că centrul universitar Constanța excelează prin parteneriatele cu universități din afara țării și prin numărul important de studenți străini care au ales să studieze aici.

Multe dintre temele expuse de mine astăzi s-au regăsit și în dezbaterile organizate în cadrul proiectului «România educată», care include un grup de lucru dedicat învățământului superior.

Rezultatele discuțiilor vor fi dezvoltate într-o viziune strategică ce poate readuce coerența și predictibilitatea de care avem nevoie în reforma învățământului superior.

Insist pe ideea de predictibilitate deoarece nu ne mai putem permite transformarea tuturor ideilor năstrușnice despre educație în acte legislative care nu au nicio legătură unele cu altele și cu atât mai puțin cu o strategie mai amplă în domeniul educației și cercetării.

Cred că România ar putea deveni un reper relevant pe harta globală a educației numai prin centre universitare unite, așa cum se încearcă la Constanța prin aducerea la un loc a liceelor și colegiilor naționale, universităților comprehensive, militare sau de profil maritim, într-o strânsă colaborare cu autoritățile locale și cu mediul privat.”, a declarat Klaus Iohannis, la Constanța.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Dan Nicusor, Klaus Iohannis, Monica Macovei, Laura Codruta Kovesi, Catalin PREDOIU , CTP, Ion Cristoiu, Cristian PREDA,Dan Nicuosr, Marine LE PEN , Ambasada Farantei.Ambasada Orientului Mijlociu, Ambasada USA si Statele Unite ale Uniunii Europene. CEDO-privind Drepturile Omului. Ambasada Canadei, Ambasada Teheran , Ambasada Chinei, Ambasada Piata Rosiei din Moscova. Institutul pentru Drepturile Omului din Lume. Liga Drepturilor Omului din Franta. Consiliul de Pace de la Conventia Europei din 1918. Consiliul de Coroana din Regatul Marii Unite. Si, Consiliul de Coroana de la Palatul Cotroceni, privind Statul Roman, a patra putere in STATUL de drept la ora actuala. Raluca Turcan , Bogdan Scurtu, Ludovic Orban, Dan Mihalache, vasile Blaga, Elena Udrea, DAN Tapalaga, Augustin Lazar,oana bizgan , cosette-paula chichirău, alina gorghiu. Presa . si toate instrumentele din cadru mass-media trebuie sa serveasca pe guvernanti, Nu pentru sa guverneze pentru guvernati???